Nova bici: Stevens Fluent I

M'he comprat una nova bici de muntanya, una Stevens Fluent I del 2012 que cau en la categoria de "marató" (suspensió total amb 120 mm de recorregut però que permet pedalar còmodament). L'he comprada a Distance on em tracten molt bé. Volia canviar de bici però no sabia ben bé quina perquè n'hi ha moltes d'interessants. Buscava una bici de suspensió total tipus Specialized Epic (l'altra que tinc que ara passarà a mans de l'Agnès) però amb més suspensió i, sobretot, de la meva talla. Dic això perquè per la Epic, que ja és una "mtb de marató", vaig agafar una M (17") perquè estava acostumat a la rígida de mitjans dels 90 i tendia a anar molt estirat sobre la bici. No m'ha anat gens malament, però reconec que a vegades sóc poc àgil amb la Epic.

Dins el meu pressupost hi entraven unes quantes bicis però que tot i que semblaven correctes (com la Canyon Nerve XC 7.0) no acabaven de convèncer-me, a més les 29" les vam descartar de seguida perquè per la meva alçada i talla de bici no veiem massa avantatges i potser algun inconvenient. En Marcel de Distance em va dir que també podriem mirar altres marques i em va mencionar la alemanya Stevens. Després de mirar una mica em va agradar molt la Stevens Fluent SX i encara que se'n anava de pressupost estava disposat a fer un esforç. No va caldre perquè no n'hi havia disponibles de la meva talla, però si que tenien la Fluent I que a més encaixava perfectament en el pressupost al tenir components una mica més senzills, per tant em vaig decidir per aquest model d'entrada de gama. I aquí us escric el meu anàlisi, amb video inclós, sense ser-ne un expert. Llegiu tot l'anàlisi aquí!

Anàlisi estàtic

Un cop a casa començo a mirar la bici i li trobo quelcom estrany. Al cap d'una estona em miro la foto de la web i hi trobo una diferència: el basculant de la suspensió és vermell i no negre, però a més no és el mateix basculant. Una visió més atenta em porta a una conclusió òbvia: el quadre que tinc al davant no és el que surt a la web. No és que hagin canviat el model (la meva bici va sortir de fàbrica el maig de 2012) sinó que el quadre de la meva bici és tant petit que han de canviar-lo per mantenir la funcionalitat i encabir-ho tot. De fet, s'assembla molt més a les seves germanes grans, amb el triangle de darrera igual a la SX i la EX (d'alumini), un basculant sense forats igual al dels models de carboni i un triangle davanter amb un tub superior que corba lleugerament al tub del selló per deixar espai al moviment del basculant. D'altra banda els tubs del triangle davanter no són cilíndrics o ovalats sinó que tenen una secció octogonal o pentagonal amb cares planes realment curiós. La pintura blanca és lleugerament metal·litzada.

La resta de la bici presenta uns acabats impecables, amb un bon protector de beina, gomes de protecció a les fundes de cable, gomets protectors al quadre, un bon guiatge de cables i en general una molt bona impressió. Hi ha un detall que m'agrada molt: el "designed and engineered in Hamburg" del tub superior amb el castell a sobre.
Per cert, ara totes les bicicletes es venen sense pedals perquè es considera una qüestió més personal. Ho trobo molt bé perquè jo vaig optar pels mateixos que porto a la Epic, uns Crank Brothers Eggbeater 1 (a la Epic porto els SL), els mes senzills però que van molt bé i són molt lleugers.

Prova dinàmica

Per provar-la vaig fer una sortideta amb en Carles, un ex-company de feina amb qui mai havia sortit però que em va ensenyar un munt de corriols i alguna trialera per zones de Collserola que no acostumo a anar i m'ho vaig passar molt bé. Per trobar-me amb ell vaig travessar tot Barcelona i vaig anar pel carril bici de la Diagonal on vaig provar el caràcter rodador tot bloquejant les suspensions. Em va sorprendre agradablement fent un enllaç ràpid i còmode. El quadre és molt rígid, transmet perfectament la força i agafa velocitat prou ràpidament ja que es nota que la bici està per sota els 13 Kg, un pes molt correcte pel nivell d'equipament.

Un cop amb en Carles comencem a pujar per una pista ampla i on em permeto no bloquejar l'amortidor X Fusion E1 especial per Stevens. Aquí hi noto la diferència amb la Epic ja que es nota lleugerament el petit balanceig de la suspensió posterior que la bici de Specialized elimina amb el "brain" que no és més que una vàlvula amb un sensor d'impacte, això fa que a la bici americana no li calgui bloqueig. La Fluent SX porta un amortidor Fox Float RP2 amb un ajustament ProPedal que hauria d'eliminar aquest efecte. Tot i així pujo prou còmode i amb bona tracció.

Enllacem amb un corriol (un "singletrack" com diuen els anglosaxons) molt distret i bastant ràpid que no permet distreure's massa ja que sortir-se del camí garanteix una bona caiguda. A més a vegades el camí no és pla i té una marcada inclinació lateral que segueix el vessant de la muntanya. Aquí vaig poder comprovar com la forquilla RockShox Reba RL (amb un pràctic bloqueig al manillar) ajudada per una direcció asimètrica (de baix és més ampla) Ritchey Pro Logic de 1 1/8" - 1 1/2" és molt precisa i absorbeix molt bé tota mena d'impactes. De fet guiar la bici per un camí així d'estret no em suposava cap mena d'esforç. Els pneumàtics Continental Mountain King II 2.2 em van agradar molt fent cantejos i traccionant bé, a més són bons rodadors (molt millors que els Specialized que venien de serie amb la Epic que deixaven molt a desitjar).
En una corba tancada una mica tècnica amb pendent, de baixada i pujada m'adono que he agafat la talla correcta (una 16") perquè estic equilibrat sense fer cap esforç i el moviment és fluid, sense cap pausa en cap punt com m'hagués passat amb una talla massa gran. Aquí també m'adono d'un petit problema que ja havia intuït: el manillar de doble alçada és molt ample i això fa que molta estona porti la mà directament dins les herbes i vaig intranquil. Més endavant, i després d'un lleuger cop del rellotge amb un petit arbre, reconec que el manillar ajuda molt en la precisió de la direcció i és còmode, però en camins molt estrets pot ser un problema. De fet a la Epic li vaig caviar el manillar per un pla, estret i després encara el vaig retallar 2 cm.

Em sorprèn la capacitat de rellançar-se que té la bici i la ràpida acceleració que té. En aquests corriols és molt fàcil fer dos pedalades per agafar velocitat i després simplement deixar-se portar accelerant cada cop més en poca distància sense que el pendent sigui massa pronunciat. Suposo que les rodes són bastant lleugeres i les boixes Deore van bastant fines. De fet tots els components Scorpo, la marca de Stevens, com son les llandes, potència, manillar, selló i tija de selló van molt bé i semblen prou lleugers (la tija de seient m'agrada molt).
El grup que porta, una combinació de Deore i SLX de Shimano, es porta de meravella (aquí recordo com amb la Epic vaig trencar la cadena al cap de 20 km d'estrenar-la perquè no tenia la tensió correcta). Fins-hi tot fent canvis en pujada i amb molta força no hi ha cap problema. També em sorprenen els frens de disc Deore dels que ja n'havia sentit molt bones opinions i, tot i ser nous, frenen molt bé sobretot ajudats pel disc de 180 mm que porta la roda de davant que em permet aturar la bici en poquíssima distància. Això si, hagués preferit les antigues manetes de 2 dits enlloc de les de 1,5 perquè estava acostumat a frenar amb el dit llarg i amb aquesta maneta em costa més, però frenar només amb l'índex no porta cap mena de problema.

Conclusió

M'agrada molt la bici i estic molt satisfet de la compra. Segur que la Fluent SX amb millors suspensions val la pena però són 400 € més que per una bici que pesa 200 grams menys i ara no faig tants quilòmetres amb la bici de muntanya. La Fluent I és fàcil de portar per zones revirades i estretes on es mostra molt àgil. En trialeres amb grans forats o grans pedres les suspensions absorbeixen eficaçment tots els impactes i permeten fer una traçada molt més lineal que les que feia abans. Portant-la no sembla tant pesada i és bastant rodadora. La meva nota és un "Molt bé" :-)

Us deixo amb el video de la sortida, espero que en gaudiu.

3 comentaris:

carles 8/17/2012 9:32 a. m.  

Enhorabona per la bici, nanu... Jo de especificacions tecnicas, no hi entenc gaire, pero es wapisima, un disseign molt xulo, i dona molt bones sensacions. El video es mooolt bo, amb una musica molt ben escollida.

M,ha agradat molt! Fins la propera sortida!!

Carles

Oriol Garrote 8/17/2012 10:00 a. m.  

Gràcies Cerles! m'ho vaig passar molt bé pels corriols que em vas ensenyar.

Fins la propera!

Ferran Viaplana 8/22/2012 12:39 a. m.  

Felicitats per la nova bici. Bona feina amb el video, xules les imatges del treball de la suspenció. A disfrutarla!

Publica un comentari a l'entrada

Gràcies per deixar el teu comentari.

Sobre Ocellz

L'oriolus oriolus és un ocell que es troba a Catalunya. Aquest bloc es d'algú que es diu com ell.

Actualment llegint

  • El noi sense color i els seus anys de pelegrinatge (Haruki Murakami)
  • Foundation (Isaac Asimov) [ebook]
  • NGM June issue

Formulari de contacte

Nom

Correu electrònic *

Missatge *

Etiquetes

Wikiloc - Rutes y punts de interés GPS del Món